No. 50 (2023): "Crisis in the social and human sciences"
Articles

Cinema and political counterhistory. An interpretation of the didactic uses of film in the social sciences and humanities

Santiago Paúl Yépez Suárez
Universidad Central del Ecuador. Quito. Ecuador
Bio

Published 2023-06-12

Keywords

  • Didactics,
  • Social Sciences,
  • Higher Education,
  • Political Cinema,
  • Ecuadorian Cinema

How to Cite

Yépez Suárez, S. P. (2023). Cinema and political counterhistory. An interpretation of the didactic uses of film in the social sciences and humanities . Revista Sarance, 50, 132-164. https://doi.org/10.51306/ioasarance.050.08

Share

Abstract

Audiovisual material is, in itself, a documentary source and a historical agent. This is the fundamental premise of the study. To this end, we theorize about the uses offered by the image when it is worked by professionals in social sciences and humanities, particularly teachers. In this sense, a didactic and methodological proposal originating from the teaching-learning experiences within the academic environment is proposed, apprehending that the image and the film are potential research resources to be worked within the classroom. For this purpose, several films shown in classes and related to the theoretical bases of different subjects are analyzed. In the final section we present a brief analysis of some works of Ecuadorian indigenist cinema of the 1980s, in order to promote their valorization and use among researchers, and as an example of how to analyze a film based on the theoretical premises we have developed.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Archivo de la Cinemateca Nacional de la Casa de la Cultura Ecuatoriana (ACN-CCE/E).
  2. Burke, P. (2005). Visto y no visto: El uso de la imagen como documento histórico. Crítica, S.L.
  3. Caldevilla, D., Castillo, J., y Díaz, C. (2019). Encuadre visual de la corrupción desde un análisis del cine político en México de Puebla. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 89(2), 215–247.
  4. Echeverría, B. (2010). Modernidad y blanquitud. Ediciones Era, S.A.
  5. Eguiraun, L. (2022). El cine de autor y los nuevos cines en Europa Occidental (1953–1979). En D. Andreas & M. Verdú (Eds.), La guía FilmAffinity: Breve historia del cine. Nórdica Libros.
  6. Ferro, M. (1995). Historia contemporánea y cine. Editorial Ariel, S.A.
  7. Ferro, M. (2008). El cine, una visión de la historia. Ediciones Akal, S.A.
  8. Ferro, M. (2009, 20 de diciembre). El cine es una contrahistoria de la historia oficial. Carpetas docentes de historia. El Mercurio de Chile.
  9. Gaskell, I. (1996). Historia de las imágenes. En P. Burke (Ed.), Formas de hacer historia. Alianza Editorial.
  10. González, S. (2018). Lecciones de la Revolución francesa, a través de la película “Danton”. Nueva Revista, 165, 155–164.
  11. Iglesias, P. (2011). Cine bélico político y antipolítico: Un análisis comparativo de Apocalypse Now y La batalla de Argel. Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 32(4), 1–22.
  12. Lagny, M. (1997). Cine e historia: Problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Bosch Casa Editorial, S.A.
  13. Lassalle, J. (2019). Ciberleviatán: El colapso de la democracia liberal frente a la revolución digital. Arpa Editores.
  14. Lobos, M. (2010). Relatar la historia de las últimas dictaduras: La propuesta de Machuca. En E. Rey & P. Calvo (Coords.), 200 años de Iberoamérica (1810–2010): Actas del XIV Encuentro de Latinoamericanistas Españoles. Universidad de Santiago de Compostela.
  15. Machado, E. [Ernesto Machado, locutor]. (2013, 18 de septiembre). Comerciales ecuatorianos antiguos [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ohWdTNm3skM
  16. Martínez, R. (2021). Streaming way of life: De la decadencia nacionalista a la netflixmanía. En E. Cedillo, M. Garzón, y M. López (Eds.), Netflix: Una pantalla que te saca de aquí. Editorial del Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica.
  17. Menduza, I. (2022). “La vida de los otros” (2006) como una película “de frontera”. En A. Pantoja, B. Heras, y F. Fernández (Eds.), Fronteras, divergencias y otredades a través de la pantalla. Instituto de Cultura y Tecnología; Universidad Carlos III de Madrid.
  18. Pfleger, S., y Schlickers, S. (2012). La ley de Herodes: Tendencias del cine mexicano actual. La Colmena: Revista de la Universidad Autónoma del Estado de México, 74, 41–48.
  19. Sartori, G. (2005). Videopolítica: Medios, información y democracia de sondeo. FCE/ITESM.
  20. Serrano, J. (2001). El nacimiento de una noción: Apuntes sobre el cine ecuatoriano. Ediciones Acuario.
  21. Tal, T. (2005). Alegorías de memoria y olvido en películas de iniciación Machuca y Kamchatka. Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, 38, 134–149.
  22. Trotsky, L. (2015). Obras escogidas de León Trotsky: Problemas de la vida cotidiana. Edicions Internacionals Sedov.