No. 16 (1992)
Articles

Classification and typology of the couplet

Carlos Alberto Coba Andrade
Instituto Otavaleño de Antropología. Otavalo. Ecuador
Bio

Published 2021-05-07

Keywords

  • copla,
  • ethnomusicology,
  • popular songbook,
  • thematic arrangement,
  • cultural expression

How to Cite

Coba Andrade, C. A. . (2021). Classification and typology of the couplet. Revista Sarance, 16, 101-132. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article offers a systematic classification of coplas, with the aim of ordering and systematizing their diversity. The classification is based on an atomistic conception of copla units, differentiating between categories, systems, and groups of coplas. Three levels of classification are defined: the category, which groups unstructured units; the system, which includes interactive units; and the group, which is characterized by a more closely connected interaction. This typology is applied to coplas based on their metric and thematic characteristics, such as epic, lyrical, and satirical, among others. The importance of a precise classification for the analysis of the popular songbook is highlighted, and a thematic order is proposed that ranges from romantic to political coplas. In addition, the relationship between language, phonology, and grammar in coplas is explored, emphasizing their function as a means of communication and cultural expression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alvear, M. (1974). Antigua poesía española lírica y narrativa. México: Ed. Porrúa.
  2. Becco, H. J. (1960). Cancionero tradicional argentino. Buenos Aires: Ed. Hachette.
  3. Carvalho-Neto, P. de (1966). Folklore poético. Quito: Ed. Universitaria.
  4. Carvalho-Neto, P. de (1975). Cancionero general de coplas ecuatorianas. Journal of Latin American Lore, 1(1), California.
  5. Castro Alonso, C. A. (1971). Didáctica de la literatura. Madrid: Ed. Anaya.
  6. Coba Andrade, C. A. (1980). Poesía popular afroecuatoriana. Otavalo: Ed. Gallocapitán, Instituto Otavaleño de Antropología.
  7. Chamorro, F. & Otros (s/f). La literatura popular en Montufar. s/o/d.
  8. Estrella Gutiérrez, F. (1945). Literatura española con analogías. Buenos Aires: Ed. Columbia.
  9. Gramsci, A. (1976). Observaciones sobre folklore. In Literatura y vida nacional. México: Ed. Juan Pablos.
  10. Grimberg, C. (1973). Historia Universal Daimon. Barcelona: Ed. Daimon.
  11. Jacovella, B. C. (1959). Las especies literarias en verso. In Folklore argentino. Buenos Aires: Ed. Nova.
  12. Lara Figueroa, C. A. (1977). Contribución del folklore al estudio de la historia. Guatemala: Ed. Universitaria, Colección Problemas y Documentos, Vol. VII.
  13. Lara Figueroa, C. A. (1978). Los trovadores del pueblo: Poesía popular de Guatemala. In La tradición popular, (Nº 20). Boletín del Centro de Estudios Folklóricos de la Universidad de San Carlos de Guatemala.
  14. Leander, B. (1971). La poesía náhuatl: Función y carácter. Gotemburgo: Ed. Gotemborg.
  15. Méndez Pidal, R. (1958). Los romances de América y otros estudios. Madrid: Ed. Espasa-Calpe.
  16. Mera, J. L. (1972). Cantares del pueblo ecuatoriano. Guayaquil: Ed. Cromograf, Colección Clásica Ariel, Nº 43, Tomo I.
  17. Palmer Hudson, A. (1950). La poesía folklórica. In Folklore Americas, 10(1-2), Florida.
  18. Ribeiro, D. (1970). El proceso civilizatorio. Caracas: Ed. Universidad Central de Venezuela.
  19. Rodríguez Castelo, H. (1972). Introducción. In Cantares del pueblo ecuatoriano (pp. 10-15). Guayaquil: Colección Clásicos Ariel, Nº 43, Tomo I.
  20. Ruano, J. M. (1927). Literatura preceptiva. Bogotá: Ed. Imprenta del Colegio de Jesús, Colegio San Bartolomé.
  21. Vansina, J. (1968). La tradición oral. Barcelona: Ed. Labor.
  22. Zárate, M. F., & Zárate, D. P. de (1952). La décima y la copla en Panamá. Panamá: La Estrella de Panamá.