No. 15 (1991)
Articles

The basketry of Imbabura

Hernán Jaramillo Cisneros
Instituto Otavaleño de Antropología. Otavalo. Ecuador

Published 2021-05-07

Keywords

  • basketry,
  • Imbabura,
  • material culture,
  • crafts,
  • industrialization

How to Cite

Jaramillo Cisneros, H. (2021). The basketry of Imbabura. Revista Sarance, 15, 71-87. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article explores traditional basketry in the province of Imbabura, Ecuador, focusing on the techniques and materials used in the production of baskets and hampers, particularly those made from reed and suro. Through a detailed analysis, the processes of collection, preparation and weaving of these artifacts are described, as well as the cultural and economic implications of their production in the communities of the region. The influence of industrialization and the decrease in demand in the perpetuation of these artisanal traditions is highlighted. Likewise, the specificity of Ambuquí basketry, where hobo baskets are made using materials derived from banana, and Punyaro basketry, known for its long history in the production of small suro baskets, whose elaboration and ornamentation methods have been transmitted from generation to generation, but which currently face the risk of disappearing, are addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acosta-Solís, M. (1961). Los bosques del Ecuador y sus productos. Editorial Ecuador, Quito.
  2. Andrade Coello, A. (1919). Hacia Imbabura: Impresiones de un viaje anotadas al vuelo. s.o.d.
  3. Anónimo. (1928). Artes e industrias populares. Imbabura, Órgano de la Liga "Vasconcelos", Año II, N° 3 y 4, Otavalo.
  4. Buitrón, A. (1974). Investigaciones sociales en Otavalo. Colección de autores y/o temas otavaleños, Serie Antropología, Vol. I. Instituto Otavaleño de Antropología, Otavalo.
  5. Camposeco, J. B. (1983). La cestería de la aldea Cerro Alto, San Juan Sacatepéquez, Guatemala. Colección Artesanías Populares, N° 3. Subcentro Regional de Artesanías y Artes Populares, Guatemala.
  6. Cicala, M. (1973). La Villa de San Miguel de Ibarra. Quitumbe, Revista de Historia y Geografía de la PUCE, N° 3, Quito. (Orig. 1771).
  7. CONADE-Banco Central de Ecuador. (1985). La cestería de Latacunga. En Artesanía y modernización en el Ecuador. Editorial Fraga, Quito.
  8. Herrera, A. (1909). Monografía del cantón de Otavalo. Tipografía Salesiana, Quito.
  9. Reyes Prado, A. (1981). Apuntes sobre la cestería en Guatemala. La tradición popular, N° 31, Boletín del Centro de Estudios Folklóricos, Universidad de San Carlos, Guatemala.
  10. Rubin de la Borbolla, D. (1974). Arte popular mexicano. Fondo de Cultura Económica, México.
  11. Rubio Orbe, G. (1956). Punyaro. Ed. Casa de la Cultura Ecuatoriana, Quito.
  12. Velasco, J. de. (1960a). Historia moderna del Reino de Quito. Biblioteca Ecuatoriana Mínima, Quito. (Orig. 1789).
  13. Velasco, J. de. (1960b). Historia del Reino de Quito en la América Meridional: Historia Natural. Ed. Casa de la Cultura Ecuatoriana, Quito. (Orig. 1789).
  14. Villavicencio, M. (1858). Geografía de la República del Ecuador. Imprenta de Robert Craighe3d, New York.
  15. Zaldívar, M. L. L. (1982). La cestería en México. Fondo Nacional para el Fomento de las Artesanías, México.