No. 48 (2022)
Articles

The role of academia in public sector development projects: an analysis of projects by Gabriel García Moreno and Rafael Correa

Alfonsina Andrade Ortega
Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra. Ibarra. Ecuador
Bio

Published 2022-06-30

Keywords

  • develoment,
  • higher education,
  • productive matrix,
  • technology

How to Cite

Andrade Ortega , A. . (2022). The role of academia in public sector development projects: an analysis of projects by Gabriel García Moreno and Rafael Correa. Revista Sarance, 48, 176-194. https://doi.org/10.51306/ioasarance.048.08

Share

Abstract

Beginning in the 19th century, each successive government has implemented a series of policies that evidence its own national development vision. These visions -in general- have been linked exclusively to the economic realm. This study analyzes development policies implemented by Gabriel Garcia Moreno and Rafael Correa, which, although they occurred a century apart, present many similarities in the relationship established between academia, the public sector and development. This research used a methodology based on historical data exploration, which allowed sequential analysis of the data. The comparative analysis of both projects showed that, during these two governments, science and technology became a fundamental axis for national development. As a result, these governments placed great emphasis on the integration of academia to State political-public projects as a means to transform the Country's productive matrix. This led the academic sector to see and understand its environment through the lens of the State and to respond only to its specific requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Andrade A. (2021). Universidad y Estado: La política estatal de reforma de la universidad ecuatoriana (2007-2017). [Tesis Doctoral, UASB]. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/8037
  2. Andrade, P. (2010). Política de industrialización selectiva y nuevo modelo de desarrollo. Corporación Editora Nacional, Universidad Andina Simón Bolívar.
  3. Ayala Mora, E. (2015). La maldición de la Universidad silenciosa. La educación superior en el debate de los temas nacionales. Anales. Revista de la Universidad de Cuenca, 58, 9-18.
  4. Ayala Mora, E. (1996). Gabriel García Moreno y la gestación del Estado Nacional en el Ecuador. Biblioteca Virtual CLACSO.
  5. Ayala Mora, E. (1981). Gabriel García Moreno y la gestación del Estado nacional en el Ecuador. Crítica y Utopía, 5, 1-16.
  6. Buchbinder, P. (2006). La Universidad: breve introducción a su evolución histórica. Universidad Nacional del Litoral, UNL virtual.
  7. Constitución de la República del Ecuador. (2008, 20 de octubre). Registro Oficial del Gobierno del Ecuador, Nº 449. http://www.asambleanacional.gov.ec/documentos/constitucion_de_bolsillo.pdf
  8. Dieterich Steffan, H. (1996). El Socialismo del Siglo XXI. https://www.rebelion.org/docs/121968.pdf
  9. Egred, J. (2010). El Primer Día De Clases En La Escuela Politécnica Nacional en la Historia. Informativo Politécnico, 63, 17-18. http://studylib.es/doc/1241485/informativo-politécnico---63---octubre.pdf
  10. García de Paredes, G. (2008). En defensa de la autonomía universitaria. Universidades, 36, 47-54.
  11. Gentili P., et. al. (2009). Políticas de privatización, espacio público y educación en América Latina. CLACSO.
  12. Jaramillo, J. (2014, abril). Perspectiva económica del Ecuador: La matriz productiva 2014. Revista Perspectiva, 1(1), 6-11. Universidad de los Hemisferios. https://www.uhemisferios.edu.ec/revistas/revistaperspectiva/pdf/RevistaPerspectiva1.pdf
  13. Krüger, K. (2006). El concepto de Sociedad del Conocimiento. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 11(660). http://www.ub.edu/geocrit/b3w-660.htm
  14. Ley Orgánica de Educación Superior. (2010, 12 de octubre). Registro Oficial, No. 298. https://estudiantesecuatorianosderecho.files.wordpress.com/2015/05/ley-orgánica-de-educación-superior.pdf
  15. Mann, M. (1997). Las fuentes del poder social II. Alianza Editorial.
  16. Malo González, H. (1996). Pensamiento Universitario Ecuatoriano. Corporación Editora Nacional.
  17. Montero Curiel, M. (2010). El Proceso de Bolonia y las nuevas competencias. Tejuelo, 9, 19-37.
  18. Pacheco, L. (2011). Historia de la Universidad en el Ecuador, sus principales hitos. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
  19. Pólit, M. (Comp.) (1888). Escritos y discursos de Gabriel García Moreno. Imprenta del Clero.
  20. SENPLADES. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017. http://www.buenvivir.gob.ec/69
  21. Tünnermann Bernheim, C. (2008). La autonomía universitaria en el contexto actual. Universidades, 58(36), 19-46.
  22. Villavicencio A. (2013). La Universidad Virtuosa, Pretextos para el debate. Universidad Andina Simón Bolívar.
  23. Yachay. (2014). Rendición de Cuentas. Yachay.