No. 46 (2021)
Articles

Intercultural territories

Jorge Gómez Rendón
Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Quito. Ecuador

Published 2021-06-14

Keywords

  • interculturality,
  • territory,
  • language,
  • border,
  • indentity

How to Cite

Gómez Rendón, J. (2021). Intercultural territories. Revista Sarance, 46, 84-102. https://doi.org/10.51306/ioasarance.046.04

Share

Abstract

The article makes a critique of the traditional concept of intercultural territories in its complex relationship with the concepts of interculturality, territory, and language. After questioning a multiculturalist reading of interculturality that prevents overcoming the divisionism of an essentialist identity politics that conceives territories as containers, the territory is questioned from two concepts: that of assembly as a convergence of heteroclite elements that produce a functioning and that of ecology of practices as a symbiotic association of equitable but different practices. The need to explain the way in which the convergent elements of the assemblage –be they practices, practitioners or any other human and non-human element– enter into communication, leads us to consider the role that communication and languages play in the construction of intercultural territories. The need to overcome the logo-glotto-graph-centrism of language is recognized to give way to heterogeneous semiotic practices and sensory languages whose legitimation is the sine qua non condition of a new form of exercising politics. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ariztía, T. (2017). La teoría de las prácticas sociales: Particularidades, posibilidades y límites. Cinta Moebio, 54, 221-234.
  2. Bennett, J. (2010). Vibrant matter: A political ecology of things. University Press.
  3. Bromley, R. (1979). Urban-rural demographic contrasts in highland Ecuador: Town recession in a period of catastrophe, 1778-1841. Journal of Historical Geography, 5(3), 281-295.
  4. Cruz Rodríguez, E. (2013). Estado plurinacional, interculturalidad y autonomía indígena: Una reflexión sobre los casos de Bolivia y Ecuador. Revista Via Iuris, 14, 55-71.
  5. De Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Editorial Losada.
  6. De Vallescar, D. (2002). La cultura: Consideraciones para el encuentro intercultural. En El discurso intercultural: Prolegómenos a una filosofía intercultural (pp. 141-162). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
  7. Deleuze, G., y Guattari, F. (2002). Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos.
  8. Ferrão Candau, V. (2013). Educación intercultural crítica: Construyendo caminos. En Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir (Vol. 1, pp. 158-169). Abya Yala.
  9. Gómez Rendón, J. (2008). Mestizaje lingüístico en los Andes: Génesis y estructura de una lengua mixta. Editorial Abya Yala.
  10. Gómez Rendón, J. (2013). Ecuador’s indigenous cultures: Astride orality and literacy. En Oral literature in the digital age: Archiving orality and connecting with communities (pp. 105-120). Open Book Publishers.
  11. Gómez Rendón, J. (2019a). Interculturalidad: Itinerario de un concepto. Letras del Ecuador, 210, 56-63.
  12. Gómez Rendón, J. (2019b). Interculturalizar la sociedad. En Interculturalidad y artes: Derivas del arte para el proyecto intercultural (pp. 13-59). UArtes Ediciones.
  13. Gómez Rendón, J. (2020a). Sobre la lengua como dispositivo de poder y el contradispositivo poético. Revista Río Latir, 4, 1-24.
  14. Gómez Rendón, J. (2020b). ¿Qué podemos aprender del pensamiento indígena sobre el lenguaje? En D’aubeterre, L. A. (Ed.), Antropología para la educación: Itinerarios epistemológicos y derivas interdisciplinares (pp. 103-118). Universidad Nacional de Educación.
  15. Inuca, J. (2017). Kawsaypura yachay tinkuy: Convergencia y confrontación de saberes ‘entre culturas’. En Repensar la interculturalidad (pp. 37-71). UArtes Ediciones.
  16. Juan, J., y De Ulloa, A. (1758). Relación histórica del viaje a la América Meridional: Primera parte, tomo primero. Antonio Marín.
  17. Kress, G. (1993). Against arbitrariness: The social production of the sign as a foundational issue in critical discourse analysis. Discourse y Society, 4(2), 169-191.
  18. Latour, B. (2001). La esperanza de Pandora: Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Gedisa Editorial.
  19. Minchom, M. (1986). La evolución demográfica del Ecuador en el siglo XVII [XVIII]. Revista Cultura, 8(24), 456-474.
  20. Moreno Egas, J. (1978). Apuntes para el estudio de la población del siglo XVI de la Real Audiencia de Quito. Museo Histórico, 56, 71-87.
  21. Ortiz de la Tabla Ducasse, J. (1996). La población ecuatoriana en el siglo XVI: Fuentes y cálculos. En Memorias del Primer Simposio Europeo sobre Antropología del Ecuador (pp. 181-196). Quito: Editorial Abya Yala.
  22. Parr, A. (Ed.). (2010). The Deleuze dictionary: Revised edition. Edinburgh University Press.
  23. Rancière, J. (2014). El reparto de lo sensible. Prometeo.
  24. Schatzki, T. (1996). Social practices: A Wittgensteinian approach to human activity and the social. Cambridge University Press.
  25. Stengers, I. (2010). Cosmopolitics I. University of Minnesota Press.
  26. Stern, D. (2003). The practical turn. En The Blackwell guide to the philosophy of the social sciences (pp. 185-206). Blackwell Publishing.
  27. Vignola, P. (2019). Las minorías creadoras: Diferencias en la interculturalidad. En Arte e interculturalidad: Derivas del arte para el proyecto intercultural (pp. 76-96). UArtes Ediciones.
  28. Walsh, C. (2009). Interculturalidad, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar y Abya Yala.
  29. Zeccheto, V. (2002). La danza de los signos: Nociones de semiótica general. Ediciones Abya Yala.