No. 27 (2011)
Articles

Integrated management of substantive processes at the University of Otavalo

Edgar Bueno
Independiente. Quito. Ecuador

Published 2021-05-13

Keywords

  • Otavalo,
  • academic accreditation,
  • educational system,
  • institutional development,
  • academic management

How to Cite

Bueno, E. (2021). Integrated management of substantive processes at the University of Otavalo. Revista Sarance, 27, 39-45. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article proposes a strategy to optimize the integrated management of substantive processes at the University of Otavalo, focusing on training, research and extension. As higher education faces new challenges, the importance of excellence, quality and relevance as fundamental pillars is emphasized. The relationship between academic accreditation and the continuous improvement of educational quality is explored. The document suggests mechanisms to strengthen the integration between these processes, including the active participation of faculty and students in solving local problems and improving the educational system. Concrete actions are presented to ensure efficient and coherent management, aligned with social demands and institutional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Félix Varela.
  2. Arríen, J. B. (1996). Calidad y acreditación: Exigencias a la universidad (Documento de trabajo Comisión 2). Conferencia Regional sobre Políticas y Estrategias para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe, CRESALC, UNESCO, MES.
  3. Borroto Cruz, E. R., & Salas Perea, R. S. (2004). Acreditación y evaluación universitarias. Educación Médica Superior, 18(3), 1–1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000300008
  4. Cañete Escalona, F. (1998). La evaluación institucional: ¿Qué tiene la Escuela? ¿Qué entrega la Escuela? Revista Enfoques Educativos, 1(1).
  5. Morales Suárez, I., Borroto Cruz, R., & Fernández Oliva, B. (2005). Políticas y estrategia para la transformación de la educación superior en América Latina y el Caribe. Educación Médica Superior, 19(1), 1–1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412005000100008
  6. Salas Perea, R. S. (2000). La calidad en el desarrollo profesional: Avances y desafíos. Educación Médica Superior, 14(2), 136–147. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200001
  7. UNESCO. (1998). La Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial de Educación Superior.