The fragility of memory and its influence during the ethnographic process
DOI:
https://doi.org/10.51306/ioasarance.054.07Keywords:
memory, oblivion, ethnography, memoriesAbstract
Ethnography is a memory-based practice that involves not only the memories of the people who participate in our research but also our own memories as ethnographers. Hence its interest to the social sciences, as well as its pertinence and relevance throughout the ethnographic process. This article offers an approach to the complex bifurcations of memory, challenging its understanding as an individual cognitive process and instead emphasizing its bodily, collective, and affective dimensions. Subsequently, some of the practical problems that can arise from anthropological work on memory will be identified, problematizing the dichotomy between memories and forgetfulness and advocating for its fictional nature— one that cannot be understood outside of imagination and fabrication. Finally, the article presents some practical reflections drawn from my doctoral research, such as preserving memory through field notebooks or the ways in which memories can emerge —sometimes unexpectedly— during fieldwork. The aim is to claim a reflexive anthropological practice that acknowledges the importance of memory both in collecting the participants’ narratives and in critically examining how the ethnographer’s own memories shape the research process.
Downloads
References
Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México.
Ahmed, S. (2018). Vivir una vida feminista. Bellaterra.
Allué, M. (2008). La piel curtida. Bellaterra.
Augé, M. (1998). Las formas del olvido. Gedisa.
Benedetti, M. (1989). Recuerdos olvidados. Anaya.
Benedetti, M. (1995). El olvido está lleno de memoria. Editorial Sudamericana. https: //mariangelesalvarez.files.wordpress.com/2012/11/memoriamc2babenedetti.pdf
Benedetti, M. (2015). El porvenir de mi pasado. Alfaguara.
Borges, J. L. (1969). Elogio de la sombra. Emecé.
Butler, J. (2017). Vulnerabilidad corporal, coalición y la política de la calle. Nómadas, (46), 13–29.
Cooper, D. (1979). El lenguaje de la locura. Ariel.
Cortázar, J. (2004). Queremos tanto a Glenda. Suma de Letras.
Deleuze, G. (1987). El bergsonismo. Cátedra.
Deleuze, G. (1972–1990). Conversaciones. Escuela de Filosofía Universidad ARCI.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1988). Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
Del Valle, T. (1996). La memoria del cuerpo. Arenal. Revista de Historia de las Mujeres, 4(1), 59–74.
Del Valle, T. (1999). Procesos de la memoria: cronotopos genéricos. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (19),211–225.
Del Valle, T. (2019). Los entresijos de la evocación. Memoria y creatividad. Revista Internacional de los Estudios Vascos (RIEV), 64(1), 217–232.
Del Valle Murga, T. (2002). Metodología para la elaboración de la autobiografía. En L. Álvarez Munárriz & F. Antón Hurtado (Eds.), Identidad y pluriculturalidad en un mundo globalizado (pp. 241–256). Universidad Internacional del Mar.
Despret, V. (2022). A la salud de los muertos: Relatos de quienes quedan. La Oveja Roja.
Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 14(44), 15–40.
Frank, A. W. (1995). The wounded storyteller: Body, illness & ethics. University of Chicago Press.
Galeano, E. (2001). Las palabras andantes. Catálogos.
Hacking, I. (1998). Rewriting the soul: Multiple personality and the sciences of memory. Princeton University Press.
Haraway, D. (2020). Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno (Vol. 1). Consonni.
Hernández García, J. M. (1999). Auto/biografía. Auto/etnografía. Auto/retrato. Ankulegi: Gizarte Antropologia Aldizkaria / Revista de Antropología Social, 53–62.
Hernández García, J. M. (2005). Euskara, comunidad e identidad. Elementos de transmisión, elementos de transgresión [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco – Euskal Herriko Unibertsitatea].
Hustvedt, S. (2019). Recuerdos de futuro. Seix Barral.
Latour, B. (2007). Nunca fuimos modernos: Ensayos de antropología simétrica. Siglo XXI Editores.
Latour, B. (2008). Reensamblar lo social: Una introducción a la teoría del actor-red. Manantial.
Llona González, M. (Coord.). (2012). Entreverse. Teoría y metodología práctica de las fuentes orales. Universidad del País Vasco.
Lowenthal, D. (1985). El pasado es un país extraño. Ediciones Akal.
Menéndez, E. (2002). La parte negada de la cultura: Relativismo, diferencias y racismo. Ediciones del autor.
Nora, P. (2008). Pierre Nora en Les lieux de mémoire. Ediciones Trilce.
Pizarnik, A. (1993). La extracción de la piedra de la locura y otros poemas. Visor Libros.
Pizarnik, A. (2000). Poesía completa. Lumen.
Pizarnik, A. (2002). Prosa completa. Lumen.
Pla, J. (1996). El cuaderno gris. Titivillus.
Plath, S. (2009). Poesía completa (Edición de T.Hughes). Bartleby Editores.
Preciado, P. B. (2019). Un apartamento en Urano: Crónicas del cruce. Anagrama.
Rich, A. (2005). Artes de lo posible: Ensayos y otras conversaciones. Horas y Horas.
Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Editorial Trotta.
Ruiz Marcos, L. (2016). Cuando la memoria pasa por la piel: Escenarios del cuidado en la enfermedad de Alzheimer[Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https: //docta.ucm.es/entities/publication/76d38e5e-f13b-4a4c93e7-e8c6a6ecc315
Schwarzenbach, A. (2010). Ver a una mujer. Minúscula.
Storni, A. (2014). Las grandes mujeres. Nórdica Libros.
Terradas, I. (1997). Circa: Antropología del tiempo y la inexactitud. Anales de la Fundación Joaquín Costa, (14), 233–254.
Woolf, V. (1977). Tres guineas. Lumen.
Woolf, V. (2008). Momentos de vida. Lumen.
Woolf, V. (2010). La muerte de la polilla y otros escritos. Capitán Swing.
Woolf, V. (2014). Orlando. Pocket Edhasa.

Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leire Castrillo Velez de Mendizabal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication; the terms are established in the Editorial Policy.
Revista Sarance does not apply any Article Processing Charges (APC).