No. 51 (2023)
Articles

Intermittent students: educational identification in the context of the Covid-19 Pandemic

Daniel Torres Reyes
Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Sede Ecuador. Quito. Ecuador
Bio

Published 2023-12-04

Keywords

  • liminality,
  • online learning,
  • school segregation,
  • student identity,
  • adolescence,
  • Covid-19
  • ...More
    Less

How to Cite

Torres Reyes, D. (2023). Intermittent students: educational identification in the context of the Covid-19 Pandemic . Revista Sarance, 51, 153-172. https://doi.org/10.51306/ioasarance.051.08

Share

Abstract

When we talk about liminal states, we refer to the transitory experiences that we must go through at different stages of our lives (Turner, 1988), in which we are stripped of our individuality to become threshold entities until we integrate to society when these experiences end (Turner, 1988). From here, we can understand adolescence as a liminal state that corresponds to the passage of human beings from childhood to adulthood. During this same time, these individuals cross the invisible border drawn during High School that separates the un-graduated from the graduated. However, during the outbreak of the Covid-19 pandemic, these experiences were hampered, mainly due to education moving online, thereby affecting the educational process of students who had no access to the Internet or to electronic devices. After that, we will analyze the liminal experiences and the multidimensional processes associated with the identificatory negotiations of a group of adolescents from Quito, Ecuador, within the context of virtual education. To do this, we investigate the ways in which these adolescents identify as students when they lack the necessary tools to participate in online classes. With this in mind, we seek to show the multiple trajectories that these adolescents followed simultaneously to reconcile their identification as learners in response to these experiences of ambiguity, disorientation, and impotence that arise from their irregular attendance at online classes. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Álvarez Marinelli, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, A., Noli, A., Ortiz Guerrero, M., Pérez-Alfaro, M., Rieble-Aubourg, S., Rivera, M., Scannone, R., Vásquez, M., y Viteri, A. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Banco Interamericano de Desarrollo.
  2. Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A., y Rebello, G. (2020). Segregación educativa en tiempos de pandemia: Balance de las acciones iniciales durante el aislamiento social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 25-43. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002
  3. Ardèvol, E., Bertrán, M., Callén, B., y Pérez, C. (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 6(3), 72-92. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n3.67
  4. Bamber, M., Allen-Collinson, J., y McCormack, J. (2017). Occupational limbo, transitional liminality and permanent liminality: New conceptual distinctions. Human Relations, 70(12), 1514-1537. https://doi.org/10.1177/0018726717706535
  5. Bourdieu, P. (1995). Respuestas por una antropología reflexiva. Grijalbo.
  6. Cerrato Will, M. G. (2017). Etapa liminar transitoria: período de las "crisis de vida" o rites of passage. Revista de Culturas y Literaturas Comparadas, 7. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/19052
  7. Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los niños del cierre de escuelas por Covid-19: El papel del gobierno, profesores y padres. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-12.
  8. Daskalaki, M., Butler, C. L., y Petrovic, J. (2016). Somewhere in-between: Narratives of place, identity, and translocal work. Journal of Management Inquiry, 25(2), 184-198.
  9. Dawsey, J. C. (2005). Victor Turner e antropologia da experiência. Cadernos De Campo, 13(13), 163-176. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v13i13p163-176
  10. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF]. (2022, 15 de noviembre). Los niños no pueden seguir sin ir a la escuela, afirma UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/los-niños-no-pueden-seguir-sin-ir-la-escuela-afirma-unicef
  11. Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano: reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.
  12. Hall, S. (2010). La cuestión de la identidad cultural. En S. Hall (Eds.), Sin garantías. Trayectorias y problemáticas en estudios culturales (pp. 363-404). Envión Editores, IEP, Instituto Pensar, Universidad Andina Simón Bolívar.
  13. Hine, C. (2000). Etnografía virtual. Universitat Oberta de Catalunya.
  14. Ibarra, H. (2007). Identity transitions: Possible selves, liminality and the dynamics of career change. European Institute of Business Administration.
  15. Iedema, R., Degeling, P., Braithwaite, J., y White, L. (2004). 'It's an Interesting Conversation I'm Hearing': The Doctor as Manager. Organization Studies, 25(1), 15-33. https://doi.org/10.1177/0170840604038174
  16. López Pereyra, M. (2020). Ser estudiante LGBTI+ durante la pandemia Covid-19. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 5, 225-230. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.105
  17. Obodaru, O., y Ibarra, H. (2016). Betwixt and between identities: Liminal experience in contemporary careers. Research in Organizational Behavior, 36, 47-64. https://doi.org/10.1016/j.riob.2016.11.003
  18. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Surgen alarmantes brechas digitales en el aprendizaje a distancia. Recuperado de https://www.unesco.org/es/articles/surgen-alarmantes-brechas-digitales-en-el-aprendizaje-distancia
  19. Ovejero, A., y de la Villa Moral, M. (2004). Jóvenes, globalización y postmodernidad: Crisis de la adolescencia social en una sociedad adolescente en crisis. Papeles del Psicólogo, 25(87), 72-79.
  20. Rieble-Aubourg, S., & Viteri, A. (2020). Nota CIMA #20 COVID 19: ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea? Banco Interamericano de Desarrollo. https://doi.org/10.18235/0002303
  21. Schechner, R. (2012). Estudios de interpretación: una introducción (R. Albán, Trad.). Fondo de Cultura Económica.
  22. Turner, V. (1988). El proceso ritual: Estructura y antiestructura. Taurus.
  23. Vassallo de Lopes, I. (2014). Reflexividad y relacionismo como cuestiones epistemológicas en la investigación empírica en comunicación. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 9(16), 12-25.