No. 46 (2021)
Articles

The colors of Quito: quick reflection on the color of the Historic Center’s architecture

Alfonso Ortiz Crespo
Investigador independiente

Published 2021-06-14

Keywords

  • historic center,
  • polychromy,
  • use of color,
  • architecture,
  • Quito

How to Cite

Ortiz Crespo, A. . (2021). The colors of Quito: quick reflection on the color of the Historic Center’s architecture. Revista Sarance, 46, 129-155. https://doi.org/10.51306/ioasarance.046.06

Share

Abstract

This article aims to analyze, from a historical perspective, the use of color in the architecture of the Historic Center of Quito. The author explains how, starting with a municipal ordinance in the 1960s, the polychromy of Quito’s buildings was dulled under a combination of white and indigo blue that had little to do with the use of color in different periods during which architectural monuments and houses were erected. At the end of the century, at the hands of the prestigious Gitty Institute, a research work on the use of color was carried out in Quito, revealing that the palette varied according to the time and the availability of pigments. Based on this, in more recent years, the mayor’s office carried out a “recovery of color” in Quito, trying to restore the chromatic diversity of its center, as another witness of the spatial coexistence of real estate of different times. Being in force for more than twenty years, however, the ordinance that determined the mandatory use of white and indigo blue, generated in the population a lack of knowledge about the city’s history of color.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Achig, M., Paredes, M., y Barsallo, M. (2016). Estudio y propuestas de color para la arquitectura del Centro Histórico de Cuenca, Ecuador. Stoa, 8, 81-91.
  2. Bemelmans, L. (1941). El burro por dentro. Editorial Moderna.
  3. Biblioteca de Historia Nacional. (1917). Carta de Francisco José Caldas del 6 de noviembre. En Cartas de Caldas (Vol. XV, carta no. 43). Imprenta Nacional.
  4. Capel, A. (1969). La iglesia de San Pedro de Lima. Historia sucinta y breve guía turística. Lima.
  5. Enríquez, E. (1938). América Equinoccial: Ecuador en Quito a través de los siglos. Imprenta Municipal.
  6. Fondo de Salvamento del Patrimonio Cultural de Quito. (2008). Radiografía de la piedra: Los jesuitas y su templo en Quito. Fonsal.
  7. Kolberg, S. I., y Joseph. (1977). Hacia el Ecuador. Centro de Publicaciones de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
  8. Lisboa, M. (1984). Relación de un viaje a Venezuela, Nueva Granada y Ecuador. Fondo Cultural Cafetero.
  9. López-Ulloa, S. (1996). Del azul añil y blanco al abanico de colores. En El Fondo de Salvamento del Patrimonio Cultural 1992-1996 (pp. 88-93). Fonsal.
  10. Morris, D. (1994). El mono desnudo. Goodwill Industries of Houston.
  11. Niles, B. (1995). Correrías casuales en el Ecuador. Editorial Abya Yala.
  12. Ortiz Crespo, A. (2001). La casa quiteña. En La casa meridional en el ámbito iberoamericano: Correspondencias (pp. 139-209). Junta de Andalucía.
  13. Ortiz Crespo, A. (2018). Apuntes para la historia de la protección de Quito. En Quito, Patrimonios (pp. 244-285). Distrito Metropolitano de Quito
  14. Peralta, E., Carrión, F., González, L., y Román, J. (Eds.). (1991). Centro histórico de Quito: La vivienda. Junta de Andalucía.
  15. Salvador Lara, J. (1978). Apuntes para la historia de las ciencias en el Ecuador. Instituto Panamericano de Geografía e Historia.