No. 45 (2020)
Articles

New institutionalism, transparency and e-Government: Quality of life in Bogotá and other Colombian cities

Guido Moncayo Vives
Universidad Nacional del Litoral

Published 2020-05-12

Keywords

  • Governance,
  • New Public Management,
  • public administration,
  • digital government,
  • public policies

How to Cite

Moncayo Vives, G. (2020). New institutionalism, transparency and e-Government: Quality of life in Bogotá and other Colombian cities. Revista Sarance, 45, 118-142. https://doi.org/10.51306/ioasarance.045.08

Share

Abstract

This article seeks to test the hypothesis, based on the Colombian case study, that an efficient implementation of public policies aimed at deepening and strengthening e-government helps improve the quality of life of the population. This analysis has been carried out under the theoretical umbrella of new institutionalism, new public management and governance, which in turn have decanted in the new millennium in the concepts of open government  and electronic government. For this, a review of the aforementioned conceptual framework has been made, which starts in the seventies with the discontent of society, on the one hand, and on the other with the inability on the part of governments to respond to the social demands that began to mutate and increase in complexity; then, in a second instance, a normative and programmatic account of e-government in Colombia is made, as well as the possible relation of it with the levels of happiness of its population, to finally, in the third part, analyze the case of Bogotá and, in light of the relationship between e-government / quality of life, compare it with other Colombian cities. The methodology used is expository analytics with analysis of qualitative and quantitative data, considering studying the rules of digital government from the end of the last century, passing through national quantitative data, until reaching city-level data regarding digital government and quality of life, having as a main limitation the different temporality of some numerical data. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acuña, C. (2013). ¿Cuánto importan las instituciones?: Gobierno, estado y actores en la política argentina. Siglo XXI.
  2. Aguilar, L. (2008). Gobernanza: normalización conceptual y nuevas cuestiones. ESADE.
  3. Barzelay, M. (2003). La nueva gerencia pública: Invitación a un diálogo cosmopolita. Gestión y Política Pública, 12(2), 241-251.
  4. Bresser, L. (2006). El modelo estructural de gobernanza pública. Revista del CLAD Reforma y Democracia, 36, 1-14.
  5. Cardona, D., Cortés, J., & Ujueta, S. (2015). Gobierno electrónico en Colombia: Marco normativo y evaluación de tres índices estratégicos. Revista Venezolana de Gerencia, 20(71), 11-34.
  6. DANE. (2018). Encuesta de Calidad de Vida. DANE.
  7. Diéguez, G., Gasparín, J., Sánchez, J., y Schejtman, L. (2015). Escenarios y perspectivas del gobierno electrónico en América Latina y el Caribe. CIPPEC.
  8. Gascó, M. (2010). Una aproximación neoinstitucionalista al gobierno electrónico: ¿A qué se enfrenta el Chief Information Officer en el contexto latinoamericano? En XV Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública (pp. 1-12). CLAD.
  9. Gomis-Balestreri, M. (2017). Del gobierno electrónico al BIG DATA: La digitalización de la gestión pública en Colombia frente al control territorial. Opera, 21, 25-53.
  10. Jaime, F., y Sabaté, F. (2005). Gobernanza e instituciones financieras internacionales: ¿Qué hay de nuevo en el apoyo a las políticas de desarrollo? Documentos y Aportes, 59-89.
  11. Longo, F. (2009). Los desafíos de la gobernanza en los sistemas públicos iberoamericanos. En XIV Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública (pp. 1-10). Salvador de Bahía: CLAD.
  12. March, J., y Olsen, J. (2013). Elaborating the “New Institutionalism”. En The Oxford Handbook of Political Science (pp. 1-19). Oxford University Press.
  13. Martínez, P. (2017). “Seguro mató a confianza”: Desafíos para la adopción del gobierno digital en Colombia. Inclusión & Desarrollo, 5, 63-72.
  14. Massal, J., & Sandoval, C. (2010). Gobierno electrónico: ¿Estado, ciudadanía y democracia en Internet? Análisis Político, 68, 3-25.
  15. Mayntz, R. (2006). Governance en el estado moderno. Postdata, 103-117.
  16. Ministerio de Tecnologías, Información y Comunicaciones de Colombia (2019). https://estrategia.gobiernoenlinea.gov.co/623/w3-propertyvalue-7651.html
  17. Moncayo, G. (2019). La economía de la felicidad y la inversión pública en Ecuador: Evidencias de una relación causal. Estado y Comunes, 8, 309-332.
  18. Naser, A., y Concha, G. (2011). El gobierno electrónico en la gestión pública. CEPAL.
  19. North, D. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. Fondo de Cultura Económica.
  20. ONU. (2019). publicadministration.un.org. https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data-Center
  21. Oszlak, O. (2013). Gobierno abierto: Hacia un nuevo paradigma de gestión pública. Red GEALC.
  22. Oszlak, O., & Kaufman, E. (2014). Teoría y práctica del gobierno abierto: Lecciones de la experiencia internacional. Red GEALC.
  23. Perramon, J. (2013). La transparencia: Concepto, evolución y retos actuales. Revista de Contabilidad y Dirección, 16, 11 27.
  24. Powell, W., & DiMaggio, P. (1999). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional. Fondo de Cultura Económica.
  25. Prats, J. (2007). Administración pública y desarrollo en América Latina: Un enfoque neoinstitucionalista. En C. Acuña (Ed.), Lecturas sobre el Estado y las políticas públicas: Retomando el debate de ayer para fortalecer el actual (pp. 585-612). Jefatura de Gabinete de Ministros de la Nación.
  26. Ramió, C. (2001). Los problemas de la implantación de la nueva gestión pública en las administraciones públicas latinas: Modelo de Estado y cultura institucional. Reforma y Democracia, 21, 1-28.
  27. Transparency International. (2019). Publications. https://www.transparency.org/whatwedo/publications
  28. Weber, M. (2002). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica.
  29. Worls Happiness. (2012-2018). World Happiness Report. https://worldhappiness.report/
  30. Zurbriggen, C. (2011). Gobernanza: Una mirada desde América Latina. Perfiles Latinoamericanos, 11(38), 39-64