No. 45 (2020)
Articles

Angelitos Negros: reflections on the representation of cultural identity in the “New Songbook”

Fernando David Maldonado Parrales
Universitat Pompeu Fabra

Published 2020-12-09

Keywords

  • Ethnomusicology,
  • Identity,
  • Social Sciences,
  • Anthropology,
  • Cultural Studies

How to Cite

Maldonado Parrales, F. D. (2020). Angelitos Negros: reflections on the representation of cultural identity in the “New Songbook”. Revista Sarance, 45, 35-50. https://doi.org/10.51306/ioasarance.045.03

Share

Abstract

Within the research field based on the school of cultural studies, ethnomusicology applied to such endeavors supply us with a highly interesting and valuable vision when it comes to creating academic discourses. This is due to the focus not being solely on the musical product, but also in its relationship with the identity of a territory. Based on this idea, the following article’s intent is to establish a consideration of various concepts pertaining to identity present in a Latin America that, having experienced certain historical processes, provides us with a perfect canvas to contextualize such considerations. For this purpose, we will take, as a starting point, a few examples of popular songs that carry the everyday life and the idiosyncrasy of the population through to an artistic plane, allowing for the examination of the message as well as the medium. Thus, this research will show a sociocultural analysis of the lyrics of a series of musical pieces that will serve to delve into the explanation about the construction and the representation of identity-searching purposes. Following this same line, we will touch on subjects such as hegemonic identity, changes in its consideration depending on the historical moment, and the problems surrounding the representation of the “other individual”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arguedas, J. (2012). Obra antropológica (Tomo 1). Horizonte.
  2. Arocha, J., De Friedemann, N. S., y Herrera, X. (1984). Un siglo de investigación social: Antropología en Colombia. Etno.
  3. Aínsa, F. (1986). Presupuestos de la problemática de la identidad cultural de Latinoamérica. América: Cahiers du CRICCAL, 1, 209–241.
  4. Bauman, Z. (2000). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Gedisa.
  5. Frigerio, A. (2006). Negros y blancos en Buenos Aires: Repensando nuestras categorías raciales. En L., Maronese (Ed.), Buenos Aires Negra: Identidad y Cultura (pp. 77-98). CPPHC.
  6. Frith, S. (2003). Música e identidad. En S. Hall y P. Gay (Eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 181-213). Amorrortu.
  7. Fubini, E. (2001). Música y lenguaje en la estética contemporánea. Alianza.
  8. Geler, L. (2016). Categorías raciales en Buenos Aires: Negritud, blanquitud, afrodescendencia y mestizaje en la blanca ciudad capital. Runa, 37(1), 71–87.
  9. Hall, S. (2003). ¿Quién necesita identidad? En S. Hall y P. Gay (Eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13–40). Amorrortu.
  10. Hormigos-Ruiz, J. (2010). Music distribution in the consumer society: The creation of cultural identities through sound. Comunicar, 17(34), 91–98.
  11. Larraín, J. (1994). La identidad latinoamericana: Teoría e historia. Estudios Públicos, 55, 31–64.
  12. Larraín, J. (2007). Identidad latinoamericana: Crítica del discurso esencialista católico. Acontracorriente, 4(3), 1–28.
  13. Luengo, E. (1998). La otredad indígena en los discursos sobre la identidad latinoamericana. Anales, 1, 37–54.
  14. Maldonado, F. (2019). Baroque, 1989: Construction and recognition of the Latin American cultural identity in experimental and musical cinema. En C. Gil y L. Miranda (Eds.), Identity mediations in Latin American cinema and beyond (pp. 242–257). Cambridge Scholars.
  15. Rahier, J. (1999). Mami, ¿qué será lo que quiere el negro?: Representaciones racistas en la revista Vistazo, 1957-1991. En E. Cervone y F. Rivera (Eds.), Ecuador racista (pp. 73–110). FLACSO.
  16. Robayo, J. (n.d.). Cine, ficción e identidad. https://www.academia.edu/33561025/CINE_FICCION_E_IDENTIDAD
  17. Silva, M. (2011). La identidad nacional como producción discursiva y su relación con el cine de ficción. Revista Nexus, 9, 6–31.
  18. Todorov, T. (1987). La conquista de América: El problema del otro. Siglo Veintiuno Editores.
  19. Vergara Estévez, J., y Vergara del Solar, J. (2002). Cuatro tesis sobre la identidad cultural latinoamericana: Una reflexión sociológica. Revista Ciencias Sociales, 12, 77–92.
  20. Vitale, L. (2010). La larga marcha por la unidad y la identidad latinoamericana: De Bolívar al Che Guevara. Cucaña Ediciones.