No. 43 (2019)
Articles

Inclusive approach in higher education. A response from the Universidad Metropolitana

Published 2019-12-05

Keywords

  • Inclusion,
  • higher education,
  • inclusive higher education,
  • Inclusive processes

How to Cite

Luque Espinoza , M. . (2019). Inclusive approach in higher education. A response from the Universidad Metropolitana . Revista Sarance, 43, 109-126. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

The mission of the universities institutions has always been the transformation of society. For this reason it has been necessary to train the future professional in an integral way, which is why citizens’ attitudes and values, based on the National Development Plan, have acquired meaning based on inclusion, interculturality, and plurinationality. The work entitled: Inclusive approach in Higher Education. A response from the Metropolitan University, had as a general objective to train the human resources of the Metropolitan University to contribute to the creation, development, transfer and adaptation of new demands in order to respond to the requirements of modern society. The theoretical and empirical methods used were: documentary, exploratory, documentary analysis. The were developed on the basis of materialist dialectical thought and allowed the multilateral analysis of social phenomena in general and of educational ones in particular, contributing to this purpose, because it expresses in its theoretical foundations the definition of contents related to inclusion, disability, principles that support higher education and the changes that should be promoted in the context of higher education. As instruments, surveys and record sheets of tutorials of the UMET were used. With the results obtained in the teacher interviews with teachers and the attention of the students who received tutoring, it was concluded that they validate the effectiveness of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acosta, L. A. (2013). La autoevaluación como el medio del perfeccionamiento de la dirección estratégica en la Universidad de Otavalo. Revista Sarance. http://investigaciones.uotavalo.edu.ec/images/stories/pdfs/sarance_pdf/30.pdf
  2. Arcos, C., & Espinosa, B. (2008). Desafíos para la educación en Ecuador: Calidad y equidad. (1a ed.).
  3. Arcos, C., & Espinosa, B. (2008). Desafíos.
  4. Arizabaleta, S. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pensamiento y Salud, (45). http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n45/n45a05.pdf
  5. Blanco, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín 48.
  6. Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2016). Observación general núm. 4 sobre el derecho a la educación inclusiva (CRPD/C/GC/4). Naciones Unidas. http://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
  7. Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades (CONADIS). (2016). Agenda Nacional para las desigualdades.
  8. Constitución de la República del Ecuador. (2008). https://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old/constitucion_de_bolsillo.pdf
  9. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. (2006). Naciones Unidas.
  10. Echeita, G. (2011). El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quien bien te quiere te hará llorar! Participación Educativa.
  11. Estrategia Universidad. (2015). Estrategia para la internacionalización de universidades. https://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/dms/
  12. Fontalvo, A. (2018, 10 de diciembre). Los docentes y la inclusión educativa. La Libertad. https://diariolalibertad.com/sitio/2018/12/10/los-docentes-y-la-inclusion-educativa/
  13. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw Hill.
  14. Ley Orgánica de Discapacidades. (2012). Registro Oficial 796.
  15. López, R. (2015). Guía para la evaluación de centros educativos desde la perspectiva de la educación inclusiva. Proyecto Piloto. Gabinete Psicopedagógico Kapolsky. https://www.academia.edu/22809895/GU%C3%8DA_PARA_LA_EVALUACI%C3%93N_DE_CENTROS_EDUCATIVOS_DESDE_LA_PERSPECTIVA_DE_LA_EDUCACI%C3%93N_INCLUSIVA_Proyecto_Piloto
  16. Medina-García. (2017). La educación inclusiva como mecanismo de garantía de la igualdad de oportunidades y no discriminación de las personas con discapacidad [Tesis doctoral, Universidad de Jaén].
  17. Ministerio de Educación (MINEDUC). (2018, septiembre). Educación especializada e inclusiva. https://educacion.gob.ec/educacion-especial-inclusiva/
  18. Mollis, M. (2010). Las universidades en América Latina ¿Reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero. Universidad y Sociedad. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109010429/mollis.pdf
  19. Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. http://www.un.org/es/documents/udhr/
  20. Naciones Unidas. (2000). Declaración del Milenio. http://www.un.org/spanish/milenio/ares552.pdf
  21. Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible. http://www.sela.org/media/2262361/agenda-2030-y-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible.pdf
  22. Organización Mundial de la Salud. (2011). Estadísticas sobre discapacidad en América Latina y el Caribe. Informe estadístico. http://www.citamericas.org/arquivos/8eb24c8f67879c1b5b9bfdef68ba48f2.pdf
  23. Ortiz, M. del C. (2004). La Declaración de Salamanca sobre las necesidades educativas especiales 10 años después: Valoración y perspectiva. Publicaciones INICO.
  24. Plan Nacional de Desarrollo “Toda una Vida” 2017-2021. (2017). Consejo Nacional de Planificación. http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf
  25. Porter, G. (1997). Elementos críticos para escuelas inclusivas.
  26. Salinas, M. L. (2013). La inclusión en la educación superior desde la voz de estudiantes chilenos con discapacidad. Revista Ibero-Americana de Educação, 77-98.
  27. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (SENESCYT), Consejo de Educación Superior (CES), & Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CEAACES). (2018, 21 de marzo). Senescyt, CES y Ceaaces trabajan de manera coordinada por la educación superior del país. https://www.educacionsuperior.gob.ec/senescyt-ces-y-ceaaces-trabajan-de-manera-coordinada-por-la-educacion-superior-del-pais/
  28. UNESCO. (1960). Convención relativa a la lucha contra las discriminaciones en la esfera de la enseñanza. http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=12949&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
  29. UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre Educación para Todos: Satisfacción de las necesidades básicas de aprendizaje.
  30. UNESCO. (1994). Declaración de Salamanca y modelo de acción. Ministerio de Educación y Ciencia. http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF
  31. UNESCO. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
  32. UNESCO. (2000). Convención sobre los derechos del niño. https://www.unicef.org/ecuador/convencion_2.pdf
  33. UNESCO. (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. http://www.un.org/spanish/disabilities/default.asp?id=497
  34. UNESCO. (2015). Foro mundial sobre Educación.
  35. UNESCO. (2019). La ONU y el Estado de Derecho. https://www.un.org/ruleoflaw/es/un-and-the-rule-of-law/united-nations-educational-scientific-and-cultural-organization/
  36. UNESCO & UNICEF. (2005). Guidelines for inclusion: Ensuring access to education for all. (Nota: Se añadió UNICEF como posible coautor dada la fuente común y el enfoque temático)
  37. Gemini puede cometer errores, así que verifica sus respuestas.