No. 27 (2011)
Articles

Problem-Based Learning: Education for Life

René Cortijo Jacomino
Universidad de Otavalo. Otavalo. Ecuador

Published 2021-05-13

Keywords

  • problem-based learning (PBL),
  • humanistic approaches,
  • educational methology,
  • study programs,
  • curriculum

How to Cite

Cortijo Jacomino, R. (2021). Problem-Based Learning: Education for Life. Revista Sarance, 27, 83-90. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article explores Problem-Based Learning (PBL) as an educational strategy focused on developing skills and knowledge through the resolution of real and simulated problems. PBL is presented as an effective methodology to prepare students to face the complexity and rapidity of changes in the world of work. The research details how this strategy transforms study programs, structuring them around problems that reflect the demands of the desired professional profile. It analyzes how PBL facilitates deep and applicable learning, adapted to the demands of contemporary life and work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Álvarez de Zayas, C. M. (2001). El diseño curricular. Editorial Pueblo y Educación.
  2. Ausubel, D. P., & Novak, J. D. (1996). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Editorial Trillas.
  3. Bruner, J. S. (2001). El proceso mental en el aprendizaje. Editorial Nancea.
  4. Cortijo Jacomino, A. (2002). Aprendizaje para investigar-crear. Editorial Klendarios.
  5. Díaz-Barriga, F., & Hernández-Rojas, G. (2003). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill.
  6. Enciclopedia de la psicología y pedagogía. (1998). Editorial Océano-Centrum.
  7. Enciclopedia general de la educación. (1999). Grupo Editorial Océano.
  8. González, M., Viviana, & otros. (1995). Psicología para educadores. Editorial Pueblo y Educación.
  9. Las inteligencias múltiples y el desarrollo personal. (2003). Cadiex Internacional S.A.
  10. Morin, E. (s.f.). Pensamiento complejo. [Editorial y año de publicación faltantes].
  11. Morin, E. (2003). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Santillana.
  12. Posner, G. J. (2004). Análisis del currículo (3a ed.). Editorial McGraw-Hill.
  13. Problemas de aprendizaje. (1999). Ediciones Euroméxico, S.A. de C.V.
  14. Sacristán, J. G., & Gimeno, J. (2002). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.
  15. Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Ecoe Ediciones.
  16. Tyler, R. W. (1973). Principios básicos del currículo. Troquel.
  17. Vigotsky, L. S. (2004). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación.
  18. Wood, T. L., & Brophy, J. (1997). Psicología educativa contemporánea (5a ed.). McGraw Hill.
  19. Woolfolk, A. E. (1999). Psicología educativa (7a ed.). Prentice Hall.