No. 22 (1995)
Articles

The corridor: musical form of popular creativity

Carlos Alberto Coba Andrade
Instituto Otavaleño de Antropología. Otavalo. Ecuador

Published 2021-05-10

Keywords

  • Pasillo,
  • popular music,
  • creativity,
  • Ecuador,
  • tradition

How to Cite

Coba Andrade, . C. A. (2021). The corridor: musical form of popular creativity. Revista Sarance, 22, 209-219. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article explores the creative richness of the pasillo, an emblematic musical form of Ecuador. Through an analysis of its evolution, from the first happy pasillos of the 18th century to the most recent compositions, the profound influence of creativity on this popular expression is examined. The formal and structural aspects of the pasillo are discussed, as well as the emotional and spiritual impact on the composers. In addition, the importance of revitalizing the pasillo for new generations is reflected upon, highlighting how creativity can transform the traditional into the innovative. This study underlines creativity as the essence of the pasillo and its continued relevance in Ecuadorian music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Araujo, Á. L. (1961). Rebeldía. En F. J. Ricke (Ed.), Florilegio del pasillo ecuatoriano. (s.e.).
  2. Delgado Cepeda, H. (1988). El pasillo sigue vigente en labios del cuerpo ecuatoriano. Opus 28: Revista de la Musicoteca del Banco Central del Ecuador, (28), 8–9.
  3. Falconi, G. (1988). Música y danzas folclóricas. Opus 28: Revista de la Musicoteca del Banco Central del Ecuador, (28), 22–44.
  4. Jauregui, J., & Ortiz, C. A. (1961). A unos ojos. En F. J. Ricke (Ed.), Florilegio del pasillo ecuatoriano. (s.e.).
  5. Lara Figueroa, C. A. (1978). Consideraciones sobre el problema de la folklorología como ciencia social. Sarance, (6), 21–48. Instituto Otavaleño de Antropología.
  6. Moreno, S. L. (1930). La música en el Ecuador. En El Ecuador en cien años de independencia (Vol. 2, pp. 187–276). Imprenta de la Escuela de Artes y Oficios.
  7. Morlas Gutiérrez, A. (1961). Florilegio del pasillo ecuatoriano. Ed. Fray Jodoco Ricke.
  8. Pavón, C. (1992). Creatividad y experimentación. En Ampliando espacios por la creatividad: Memorias del 1er Congreso Internacional de Creatividad (pp. 39–44). Publicaciones de la Pontificia Universidad Javeriana.
  9. Rogers, C. (1992). Innovación y cambio. En Ampliando espacios por la creatividad: Memorias del 1er Congreso Internacional de Creatividad (p. 22). Publicaciones de la Pontificia Universidad Javeriana.
  10. Sykora, B. (1932). Carta a Constantino Mendoza Moreira. En F. J. Ricke (Ed.), Florilegio del pasillo ecuatoriano. (s.e.).
  11. Vargas, J. M. (1988). La música en la Colonia. Opus 21: Revista de la Musicoteca del Banco Central del Ecuador, (21), 11–16.