No. 17 (1993): Popular Culture National Seminar
Articles

The Fandangos

Pablo Guerrero Gutiérrez
Dirección de Educación y Cultura Popular. Municipalidad de Quito. Quito. Ecuador

Published 2021-05-07

Keywords

  • fandangos,
  • The reason to live,
  • music,
  • suggestive dances,
  • burning passions

How to Cite

Guerrero Gutiérrez, . P. (2021). The Fandangos. Revista Sarance, 17, 131-142. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article examines the fandango, a dance of colonial origin that offered a means of escape from the rigid social norms of the time. Despite the lack of precise musical documentation, the article explores the roots of the fandango in the Iberian Peninsula and its evolution in America during the colonial era. It argues that, although the fandango originated in Spain, it was transformed into an authentically American cultural manifestation through the integration of local elements. Through various historical sources and testimonies, it details how the fandango, with its provocative movements and infectious music, challenged the social norms of the time and caused scandal. The study also highlights how the fandango was adapted in colonial Ecuador, where it remained a popular expression despite censorship and attempts at repression by the clerical authority. The article concludes that the fandango, as a dance and cultural phenomenon, reflects the tensions between tradition and social liberation in colonial America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aguilar Vázquez, C. (1972). El cañirico. En Obras completas. Prosa (Vol. 3, pp. 577-580). Fray Jodoco Ricke.
  2. Barrera, I. J. (1944). Historia de la literatura ecuatoriana (Vol. II). Editorial Ecuatoriana.
  3. Brandin, V. (1938). De Quito, de su decadencia, voto por su regeneración. De la pasibilidad de su temperamento. En E. Enríquez B. (Comp.), Quito a través de los siglos (Vol. I, pp. 145-154). Imprenta Municipal.
  4. Coleti, J. D. (1941). Relación inédita de la ciudad de Quito. En E. Enríquez B. (Comp.), Quito a través de los siglos (Vol. II, pp. 50-64). Imprenta del Ministerio de Gobierno.
  5. Cordero Palacios, A. (1957). Léxico de vulgarismos azuayos. Casa de la Cultura Ecuatoriana, Núcleo del Azuay.
  6. Costales S., A., & Peñaherrera de Costales, P. (1982). El Quishihuar o el Árbol de Dios (Vol. III, F-G-H). IADAP.
  7. González Suárez, F. (1970). Historia general de la República del Ecuador (Vol. II). Editorial Casa de la Cultura Ecuatoriana.
  8. Guerrero Toro, J. A. (1883). Yaravíes quiteños. En Congreso Internacional de Americanistas. Actas de la cuarta reunión de Madrid 1881 (Vol. II, pp. 1-LXXXII). Imprenta Fortaned.
  9. Larrea, A. (1960). A la sordera total de Dn. Juan de Velasco. En Los jesuitas quiteños del extrañamiento (pp. 561-563). Biblioteca Ecuatoriana Mínima. Editorial J.M. Cajica.
  10. Mateus, A. (1918). Riqueza de la lengua castellana y provincialismos ecuatorianos. Tipografía y Encuadernación Salesiana.
  11. Mera, J. L. (n.d.). Cantares del pueblo ecuatoriano (2ª ed.). Banco Central del Ecuador. [1987].
  12. Montalvo, J. (n.d.). Las Catilinarias (Vol. I). Casa Editorial Gamier Hermanos.
  13. Moreno, S. L. (1923). La música en la provincia de Imbabura: Apuntes para la historia de la música en el Ecuador. Tipografía y Encuadernación Salesiana.
  14. Pereira Salas, E. (1941). Los orígenes del arte musical en Chile. Universidad de Chile.
  15. Real Academia Española. (1984). Diccionario de la lengua española (20ª ed., Vol. I). Real Academia Española.
  16. Sachs, C. (1944). Historia universal de la danza. Ediciones Centurión.
  17. Santacruz y Espejo, F. J. E. (1923). Escritos del doctor Francisco Javier Eugenio Santacruz y Espejo (Vol. III). J. Jijón y Caamaño (Ed.). Editorial Artes Gráficas.
  18. Sigmund, C. E. (1971). Segundo Luis Moreno: His contributions to Ecuadorian musicology. (Ph.D. Thesis). University of Minnesota.
  19. Toscano Mateus, H. (1959). Notas sobre el lenguaje: El cañirico. En El Comercio, primera sección, p. 4. 11 de septiembre.
  20. Traversari Salazar, P. P. (1902). El arte en América ó sea historia del arte musical indígena y popular. Manuscrito.
  21. Ulloa, A. de, & Juan, J. (n.d.). Noticias secretas de América (Vol. III). Librimundi.