No. 17 (1993): Popular Culture National Seminar
Articles

The handicrafts in Ecuador a general perspective

Juan Martínez Borrero
Centro Interamericano de Artesanías y Artes Populares. Cuenca. Ecuador

Published 2021-05-07

Keywords

  • crafts,
  • history of Ecuador,
  • community identity,
  • artisanal production,
  • descriptive analysis

How to Cite

Martínez Borrero, J. (2021). The handicrafts in Ecuador a general perspective. Revista Sarance, 17, 59-90. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article offers a general approach to rural crafts in Ecuador from a cultural and totalistic, yet descriptive perspective. Based on field research by myself and other reliable authors, the study seeks to systematize Ecuadorian rural crafts, as opposed to the urban crafts detailed by Naranjo. It focuses on crafts intended for self-consumption and small rural centers, differentiated from those oriented to satisfy urban demands or for export. The research underlines the importance of community identity in artisanal production, showing how rural communities have maintained and developed their artisanal practices in response to their historical and social contexts. Through a descriptive analysis, the current characteristics, areas of expansion, and cultural significance of these artisanal manifestations are explored, highlighting the persistent influence of local identity on artisanal production over time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aguilar de Tamariz, L. (1988). Tejiendo la vida. CIDAP.
  2. Álvarez, S. (1988). Artesanías y tradición étnica en la península de Santa Elena. Artesanías de América No. 25. CIDAP.
  3. Barret, E. (1925). The Cayapa Indians from Ecuador. Heye Foundation, Museum of the American Indian.
  4. Carvalho-Neto, P. de (1968). Estudios de folklore (Vol. III). Editorial Universitaria.
  5. Einzmann, H. (1985). Artesanía indígena del Ecuador: Los Chachis (Cayapas). Artesanías de América No. 19. CIDAP.
  6. Guamán, J. (n.d.). La cestería en el Ecuador. Manuscrito. CIDAP.
  7. Holm, O. (1962). La alfarería de San Miguel de Porotos. Cuadernos de Historia y Antropología de la Casa de la Cultura del Guayas.
  8. Jaramillo, H. (1985). Tejidos artesanales de la Sierra ecuatoriana. Artesanías de América No. 18. CIDAP.
  9. Kelley, P., & Orr, C. (1976). Cerámica quichua de Sarayacu. ILV.
  10. Litto, G. (1976). South American folk pottery. Watson & Guptill.
  11. Malo de Ramírez, G. (1976). Alfarería: las ollas de barro de San Miguel de Porotos. En Recopilación de investigaciones sobre artesanía. Instituto Azuayo de Folklore.
  12. Martínez Borrero, J. (n.d.). Detrás de la imagen: Un estudio sobre la iconografía popular en el Azuay. Banco Central del Ecuador. En prensa.
  13. Martínez Borrero, J. (1983). La pintura popular del Carmen: Identidad y cultura en el siglo XVIII. CIDAP.
  14. Martínez, J., & Einzmann, H. (1982). La cultura popular en el Ecuador (Vol. 1). CIDAP.
  15. Meisch, L. A. (n.d.). The Cañari people: Their costume and weaving. El Palacio.
  16. Moreno, S. (1987). La cultura popular en el Ecuador (Vol. III). CIDAP.
  17. Naranjo, M. (1987). La cultura popular en el Ecuador (Vol. II). CIDAP.
  18. Naranjo, M. (1990). El artesano como actor social: Una visión histórica socioeconómica. CIDAP.
  19. Naranjo, M. (1990). La cultura popular en el Ecuador (Vol. V). CIDAP.
  20. O'Neale, L. (1948). Basketry. En Handbook of South American Indians (Vol. 5). Smithsonian Institution.
  21. Penley, D. (1988). Los paños de Gualaceo con técnica ikat. CIDAP.
  22. Pita, E., & Meier, P. (1985). Artesanía y modernización en el Ecuador. CONADE, Banco Central del Ecuador.
  23. Punin de Jiménez, D. (1980). La cerámica de Cera: Estudio socioeconómico y cultural. Universidad Nacional de Loja.
  24. Ravines, R. (1976). Tecnología andina. IEP.
  25. Stothert, K., & Parker, J. (1984). Tejiendo una alfombra de algodón. MAE No. 4.
  26. Whitten, D., & Whitten, N. Jr. (1981). Cerámica y simbolismo del Centro Oriente ecuatoriano. MAE No. 1.