No. 13 (1989)
Articles

Indigenous historiography and tradition of struggle

Segundo Moreno Yánez
Instituto Otavaleño de Antropología. Otavalo. Ecuador

Published 2021-05-07

Keywords

  • Indigenous historiography,
  • social struggle,
  • indigenous societies,
  • Spanish colonization,
  • social work

How to Cite

Moreno Yánez, S. . (2021). Indigenous historiography and tradition of struggle. Revista Sarance, 13, 63-69. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article explores indigenous historiography and the tradition of struggle in Ecuador, highlighting the indigenous perspective on memory and resistance. Starting from Ernesto Cardenal's reflection on the indigenous perception of knowledge, it analyzes how historical evolution is determined by changes in the organization and relations of work, considered as the true engine of History. It emphasizes the collective nature of control over the means of production in indigenous societies and its transformation during Spanish colonization. The transition from communal forms of production to a state social regime and then to its incorporation into the colonial system is a complex process, reflected in the subordination of social work to an indigenous dominant class. The study underlines the importance of understanding these historical dynamics to appreciate the continuity of resistance and cultural identity in the precolonial and colonial history of aboriginal societies in Ecuador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Albornoz, O. (1971). Las luchas indígenas en el Ecuador. Guayaquil, Ecuador.
  2. Bonilla, H. (1977). Estructura colonial y rebeliones andinas. Revista Ciencias Sociales, (2), 107-113. Quito, Ecuador.
  3. Cevallos, P. F. (1972). Resumen de la historia del Ecuador (Tomo IV). Ambato, Ecuador.
  4. Costales Samaniego, A. (1963). Fernando Daquilema, el último Guaminga (Llacta, No. 16). Quito, Ecuador.
  5. Guerrero, A., & Quintero, R. (1977). La transición colonial y el rol del Estado en la Real Audiencia de Quito: Algunos elementos para su análisis. Revista Ciencias Sociales, (2), 13-57. Quito, Ecuador.
  6. Krader, L. (1978). La periodificación de la historia mundial de acuerdo con Karl Marx. Instituto Nacional de Antropología e Historia, México.
  7. Males, A. (1985). Villamanta Ayllucunapac Punta causai: Historia oral de los Imbayas de Quinchuqui-Otavalo, 1900-1960. Ediciones Abya-Yala, Quito, Ecuador.
  8. Mandel, E. (1979). Introducción al marxismo. Akal Editor, Madrid, España.
  9. Moreno Yánez, S. (1976). Sublevaciones indígenas en la Audiencia de Quito, desde comienzos del siglo XVIII hasta finales de la Colonia. BAS, Bonn, Alemania.
  10. Pérez, A. (1948). Las mitas en la Real Audiencia de Quito. Quito, Ecuador.
  11. Prieto, M. (1978). Condicionamientos de la movilización campesina: El caso de las haciendas en Olmedo/Ecuador (1926-1948) [Tesis de licenciatura, PUCE]. Quito, Ecuador.
  12. Velasco, J. de. (1960). Historia del Reino de Quito (Biblioteca Ecuatoriana Mínima). Quito, Ecuador.