No. 55 (2025)
Articles

Caressing Death: Orozco, the Embalmer (2001) and a Portrait of Nineties Colombia

Francisco Javier Tinajero Flores
Universidad Nacional Autónoma de México. Ciudad de México. México
Bio

Published 2025-12-09

Keywords

  • violence,
  • precariousness,
  • drug trafficking,
  • death,
  • cinema

How to Cite

Tinajero Flores, F. J. (2025). Caressing Death: Orozco, the Embalmer (2001) and a Portrait of Nineties Colombia. Revista Sarance, 55, 123-136. https://doi.org/10.51306/ioasarance.055.05

Share

Abstract

This paper analyzes the formal and discursive elements of the film Orozco, the Embalmer (2001) by Kiyotaka Tsurisaki, based on multidisciplinary categories that help to deepen the relationship between the film and the state of emergency in Colombia during the 1990s. The main objective of this research is to position the film as a valid resource for studying contemporary Colombian history, as well as to critically examine through it the concept of narcofiction, particularly in the cinematic field. Furthermore, this study seeks to complicate the production and viewing of this type of cultural product by emphasizing the ethical conflicts it entails.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bauman, Z. (2011). Daños colaterales: Desigualdades sociales en la era global. Fondo de Cultura Económica.
  2. Cámara de Comercio de Bogotá. (1997). Habitantes de la calle: Un estudio sobre la calle de El Cartucho en Santa Fe de Bogotá. Serie Biblioteca Cámara de Comercio de Bogotá.
  3. Canal TSURISAKI Kiyotaka Official 2016 mayo 13 About OROZCO THE EMBALMER by Tsurisaki Video YouTube https://www.youtube.com/watch?v=AtjCEb1BpoI.
  4. Clarke, A. (Director). (1989). Elephant [Película]. BBC Two.
  5. Escalante, A. (Director). (2013). Heli [Película]. Tres Tunas; Mantarraya Producciones; FOPROCINE; Le Pacte; unafilm; Lemming Film; Sundance-NHK; CONACULTA; Ticoman; CNC; ZDF/Arte; Fonds Sud Cinéma; Ministère des Affaires Étrangères; Netherlands Film Fund.
  6. Estrada, L. (Director). (2010). El infierno [Película]. Bandidos Films; IMCINE; FOPROCINE; EFICINE 226; Estudios Churubusco; FONCA.
  7. Goodall, M. (2006). Sweet and savage: The world through the shockumentary film lens. Headpress Book.
  8. Google. (2025). Santa Inés, La Candelaria, Bogotá, Colombia [Mapa]. Google Maps. https://www.google.com/maps/place/Santa+Ines,+La+Candelaria,+Bogotá,+Colombia.
  9. Gubern, R. (2016). Historia del cine. Anagrama.
  10. Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Anagrama.
  11. Henderson, J. D. (2012). Víctima de la globalización: De cómo el narcotráfico destruyó la paz en Colombia. Siglo del Hombre Editores.
  12. Karam, T. (2019). Narcotráfico y narrativas audiovisuales: Preguntas desde los derechos humanos. Altre Modernità: Rivista di studi letterari e culturali, 19(3), 265–279. https://doi.org/10.13130/2035-7680/12291.
  13. Konigsberg, I. (2004). Diccionario técnico Akal de cine. Akal.
  14. Naranjo, G. (Director). (2011). Miss Bala [Película]. Canana Films; Fox International Productions; IMCINE; CONACULTA; FIDECINE; Promecap.
  15. Nichols, B. (2008). Modalidades documentales de representación. En Soberón Torchia (Ed.), 33 ensayos de cine (pp. 117–137). Ediciones Caribe.
  16. Paredes Restrepo, L. (2003). Transformaciones e interacciones del narcotráfico desde la práctica de la violencia en los años noventa. Revista Nómadas, 19, 259–268. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105117940025.pdf.
  17. Sontag, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Debolsillo.
  18. Tsurisaki, K. (Director). (2001). Orozco, el embalsamador [Película]. Orozco Productions; V&R Planning Co. Ltd.