No. 43 (2019)
Articles

Feasibility of Chess in Physical Education in adverse climatic periods in Pichincha Ecuador

Published 2019-12-05

Keywords

  • Chess,
  • Physical Education,
  • climate change,
  • disease prevention

How to Cite

Valdés Villalón, C. V., Vivas Sánchez, Y. D., & Arizaga Cuesta, J. E. (2019). Feasibility of Chess in Physical Education in adverse climatic periods in Pichincha Ecuador. Revista Sarance, 43, 127-142. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

The objective of the article is to evaluate the feasibility of Chess as a recreational and alternative game that can be carried out in Physical Education classes. This is a bibliographic review in which the idea of the teacher who admits and uses the classroom as an installation in case of unfavorable climatic stages, caused by high levels of radiation is favored; as well as periods of heavy rains, in which it is almost impossible to work in this area. The results show new aspects to consider in the development of physical education classes where they must find alternatives in preventing diseases caused by exposure to unfavorable weather that often occurs in the province of Pichincha, Ecuador. It is concluded that managers and staff of the educational system should consider chess in the curriculum of Physical Education, favoring the reduction of diseases that can be avoided and that has a high personnel and material costs, developing the child in the affective, cognitive and social spheres; which can then be used in other subjects. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aciego, R., García, L., & Betancort, M. (2012). The benefits of chess for the intellectual and social-emotional enrichment in school children. The Spanish Journal of Psychology, 15(2), 551-559.
  2. Alvarado, A. C. (2018, 15 de febrero). La radiación ultravioleta es mayor durante los equinoccios en Quito. Diario El Comercio Versión Digital. https://www.elcomercio.com/tendencias/quito-supera-escala-radiacionuv-organizacionmundialdelasalud.html
  3. Alward, M. (2011). Ajedrez: La enseñanza de las cinco materias a los niños. Blog Chess.es. https://goo.gl/yUJpS9
  4. Asebedo Borja, Y., & Chong, E. R. (2018). El uso de Silk Skin como protector solar, hidratante, antiarrugas y antibacteriana. Identidad Bolivariana Revista Digital, 2(2). https://www.itb.edu.ec/identidad/index.php/revista/article/view/62/pdf
  5. Bart, W. (2014). On the effect of chess training on scholastic achievement. Frontiers in Psychology, 5, Artículo 762. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.00762/full
  6. Basak, C. (2017). Cognitive benefits of learning to play chess and other strategy game. The Center for Children and Families, University of Texas at Dallas. https://ccf.utdallas.edu/media/basak-lecture-slides-3-3-2017.pdf
  7. Bustamante Espín, A., & Valenzuela Astudillo, A. (2015). Estudio preliminar para determinar valores referenciales de saturación de oxígeno medidos por oximetría de pulso en personas mayores de 18 años, sin patología cardiorrespiratoria, residentes en la ciudad de Quito (Altitud 2850 metros sobre el nivel del mar) [Tesis de Medicina, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/8881
  8. Cadena, E., Flores, C., & Parra, R. (2018). Niveles de radiación ultravioleta en Quito durante el periodo 2010–2017. En Congreso Anual de Meteorología y Calidad del Aire. Colegio de Ciencias e Ingeniería, Universidad San Francisco de Quito. https://www.researchgate.net/publication/324672794_Niveles_de_Radiacion_Ultravioleta_en_Quito_durante_el_periodo_2010_-_2017
  9. Cliga, F., & Flesner, P. (2014). Cognitive benefits of chess training in novice children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116(21), 962-967. http://goo.gl/cIJfIK
  10. Correal, M. E., Marthá, J. E., & Sarmiento, R. (2015). Influencia de la variabilidad climática en las enfermedades respiratorias agudas en Bogotá. Biomédica, 35(Supl. 2), 130-138. http://www.scielo.org.co/pdf/bio/v35nspe/v35nspea14.pdf
  11. Djakow, H., Petrowski, L., & Rudik, J. (1927). Psychologie des Schachspiels.
  12. Fernández, P., et al. (2001). Tendencias iberoamericanas en la Educación Matemática. Universidad Autónoma de Sinaloa.
  13. Galindo, J. (2004). Problemas resueltos de Hidrología Superficial y Subterránea. Universidad de la Salle.
  14. González Sánchez, L. R. (2007). Conocimientos sobre el daño ocular causado por radiaciones ultravioleta en la población estudiantil del Colegio Departamental de Cucaita – Boyacá “Un modelo de educación para la prevención” [Tesis de pregrado, Universidad de la Salle]. http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/8572/50012000.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  15. Hinojosa-Campero, W. E. (2011). Gasometría arterial y adaptación en la altura. Revista Médico-Científica Luz y Vida, 2(1), 39-45. http://www.redalyc.org/pdf/3250/325028222008.pdf
  16. Ministerio de Educación. (2016). Guía para implementar el Currículo. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/07/GUIA-EF.pdf
  17. Ministerio de Educación. (2018). Acuerdo Nro. MINEDUC-MINEDUC-2018-00098-A. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/10/MINEDUC-MINEDUC-2018-00098-A.pdf
  18. Navas, L. (2007). La estimulación de la independencia y la flexibilidad del pensamiento en escolares del sexto grado en la Educación Primaria a partir de la asignatura de Ciencias Naturales. En V Congreso Internacional Didáctica de Las Ciencias: Memorias del evento. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño-IPLAC.
  19. Paniagua Benito, M. (2017). La influencia del ajedrez en los procesos cognitivos [Trabajo fin de Máster, Universidad Internacional de La Rioja].
  20. Quiroga, S. R. (2013). Aprendizaje participación estudiantil y aprendizaje. Revista Pensar a Practicar, 16(4), 982-996.
  21. Rivadeneira, E., & Marrero, N. (2017). Precipitaciones extremas en la ciudad de Quito, provincia de Pichincha-Ecuador. Revista Científica de Ingeniería Hidráulica y Ambiental, 38(2), 102-113. https://www.researchgate.net/publication/317290517_Precipitaciones_extremas_en_la_ciudad_de_Quito_provincia_de_Pichincha-Ecuador_Extreme_precipitations_in_the_city_of_Quito_Pichincha_province-Ecuador
  22. Vygotsky, L. S. (1987). Historia de las funciones psíquicas superiores. Ed. Científico Técnica. (Obra original publicada póstumamente).