No. 43 (2019)
Articles

Developing moodle-supported courses using a course template and learning objects: a layman’s experience

Pierre Wilhem
Athabasca University
Rubén de León Rodríguez
Pontifica Universidad Católica del Ecuador
Lázaro Dibut
Universidad del Golfo de California
Elsy Fuentes Garí
Universidad Central de las Villas

Published 2019-12-05

Keywords

  • Online course development,
  • course design,
  • course template,
  • course assembly,
  • instructional design,
  • learning activity,
  • learning object
  • ...More
    Less

How to Cite

Fuentes Garí, E. . ., Wilhem, P., de León Rodríguez, R., Dibut, L. ., & Fuentes Garí, E. . (2019). Developing moodle-supported courses using a course template and learning objects: a layman’s experience. Revista Sarance, 43, 23-35. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This paper examines whether an academic in the field of information technology can develop a quality online Master’s degree program in Education Research Methods outside of his area of expertise. It examines his reliance on preprogramed course development templates and relevant learning content to accomplish this complex task rapidly and efficiently. This study follows a developmental research approach that assesses the course assembly process as well as the outcome of this pedagogical intervention. It discusses the implications of using the Moodle course management system as an integral part of this course design and assembly process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acker, S. R., Pearl, D. K., & Rissing, S. W. (2003). Is the academy ready for learning objects? Ohio Learning Network. https://kb.osu.edu/handle/1811/25
  2. Akker, J. van den, Gravemeijer, K., McKenney, S., & Nieveen, N. (Eds.). (2006). Educational design research. Routledge.
  3. Area, M. (2018). De la enseñanza presencial a la docencia digital: Autobiografía de una historia de vida docente. Revista de Educación a Distancia, (56). http://revistas.um.es/red/article/view/320691
  4. Bartolomé, A., & Steffens, K. (2015). Are MOOCs promising learning environments? Comunicar, 22(44), 91–99. https://doi.org/10.3916/C44-2015-10
  5. Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1), 1–10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1970689
  6. Cabero, J., García, F., & Barroso, J. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en “realidad aumentada”: La experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 0. https://upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1837
  7. Canales, A. (2014). Hacia un nuevo diseño para el aprendizaje: Escenarios educativos para la Web 2.0. Revista de Innovación Educativa, 6(2), 46–59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5547081
  8. Harman, K., & Koohang, A. (2005). Discussion board: A learning object. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 1(1), 67–77. https://www.learntechlib.org/p/44867/
  9. Jolliffe, A., Ritter, J., & Stevens, D. (2012). The online learning handbook: Developing and using web-based learning (2nd ed.). Routledge. https://content.taylorfrancis.com/books/download?dac=C2004-0-18623-2&isbn=9781136361081&format=googlePreviewPdf
  10. Lane, D. R. (2008). Teaching skills for facilitating team-based learning. In L. K. Michaelsen, M. Sweet, & D. X. Parmelee (Eds.), Team-Based Learning: Small Group Learning’s Next Big Step (p. 99). Jossey-Bass.
  11. Maldonado, J., Carvallo, J. P., & Siguencia, J. (2015). Metodologías y propuestas metodológicas para el diseño de objetos de aprendizaje: Un estado del arte en Iberoamérica. Anais Temporários do LACLO 2015, 10(1), 36. http://br-ie.org/pub/index.php/teste/article/view/5783
  12. Morales, E., García, F., Campos, R., & Astrosa, C. (2013). Desarrollo de competencias a través de objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (36). https://revistas.um.es/red/article/view/233721
  13. Ortiz, L. G., & Morer, A. S. (2005). Diseño instruccional y objetos de aprendizaje: Hacia un modelo para el diseño de actividades de evaluación del aprendizaje online. Revista de Educación a Distancia, Nro Extra(4), 1–14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1309127
  14. Pérez Sánchez, L., Jordano de la Torre, M., & Martín Cuadrado, A. M. (2017). Los NOOC para la formación en competencias digitales del docente universitario: Una experiencia piloto de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Revista de Educación a Distancia, (55). https://revistas.um.es/red/article/view/315281
  15. Polsani, P. R. (2003). Use and abuse of reusable learning objects. Journal of Digital Information, 3(4). https://journals.tdl.org/jodi/index.php/jodi/article/view/89
  16. Powell, A., Watson, J., Staley, P., Patrick, S., Horn, M., Fetzer, L., Wicks, M., & Verma, S. (2015). Blending learning: The evolution of online and face-to-face education from 2008-2015. Promising Practices in Blended and Online Learning Series. ERIC. https://eric.ed.gov/?id=ED560788
  17. Santángelo, H. N. (2000). Modelos pedagógicos en los sistemas de enseñanza no presencial basados en nuevas tecnologías y redes de comunicación. Revista Iberoamericana de Educación, 24(0), 135–159. https://rieoei.org/RIE/article/view/1000
  18. Smith, B. T. (2013). Teachers, education reform, and Mexico’s left. Dissent Magazine. https://www.dissentmagazine.org/online_articles/teachers-education-reform-and-mexicos-left
  19. Tovar, L. C., Bohórquez, J. A., & Puello, P. (2014). Propuesta metodológica para la construcción de objetos virtuales de aprendizaje basados en realidad aumentada. Formación Universitaria, 7(2), 11–20. https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000200003
  20. van den Akker, J. (2011). Principles and methods of development research. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Design approaches and tools in education and training (pp. 1–14). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-011-4255-7_1
  21. Zapata Ros, M. (2005). Secuenciación de contenidos y objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, (50). https://doi.org/10.6018/red/50/11