No. 16 (1992)
Articles

Oral tradition children’s games in the Otavalo area

Lola Cisneros de Coba
Instituto Otavaleño de Antropología. Otavalo. Ecuador
Clara León Vinueza
investigadora. Otavalo. Ecuador

Published 2021-05-07

Keywords

  • children's games,
  • oral tradition,
  • educational curriculum,
  • local culture,
  • Otavalo

How to Cite

Cisneros de Coba, L. ., & León Vinueza, C. . (2021). Oral tradition children’s games in the Otavalo area. Revista Sarance, 16, 151-172. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article explores the educational value of traditional oral children's games in Otavalo, highlighting their role in children's physical, emotional, and social development. It is argued that these games not only foster skills such as sociability and cooperation, but also serve as a "pre-exercise" for adult life, preparing them for future social interactions. By integrating these games into the educational curriculum, learning is aligned with local culture, making education more relevant and motivating. It is proposed that folklore, as an integral part of cultural heritage, should be included in school programs to enrich the teaching-learning process and strengthen students' cultural identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aretz, I. (1975). Guía clasificatoria de la cultura oral tradicional. En Teorías del folklore en América Latina (pp. 170). Caracas: Biblioteca del INIDEF.
  2. Aretz, I. (1977). ¿Qué es el folklore? Caracas: Cuadernos INIDEFCONAC.
  3. Barone, L., & Otros. (1979). Cajita de sorpresas (Vol. 4, Enciclopedia de Educación Pre-escolar). Barcelona: Ed. Océano.
  4. Bravo, C. E. (1975). Folklore y educación popular. Quito: Talleres Gráficos del Ministerio de Educación Pública.
  5. Carvalho-Neto, P. de. (1961). Folklore y educación. Quito: Ed. Casa de la Cultura Ecuatoriana.
  6. Carvalho-Neto, P. de. (1975). Concepto de folklore. México: Ed. Pomarca.
  7. Coluccio, F. (1965). Folklore para la escuela. Buenos Aires: Ed. Plus Ultra.
  8. Cortázar, A. R. (1965). Esquema del folklore. Buenos Aires: Ed. Columba, Colección Esquemas.
  9. Deleon, O. C. (1977). Folklore aplicado a la educación guatemalteca. Guatemala: Ed. Universitaria, Universidad de San Carlos.
  10. Deleon, O. C. (1981). Folklore y educación en Guatemala: Tres ensayos de aplicación (Vol. I, Colección Aplicaciones del folklore). Guatemala: Ed. Universitaria, Universidad de San Carlos.
  11. Fingermann, G. (1970). El juego y sus proyecciones sociales. Buenos Aires: Ed. El Ateneo.
  12. Guevara, D. (1965). Folklore del corro infantil ecuatoriano. Quito: Ed. Talleres Gráficos Nacionales.
  13. Hetzer, H. (1978). El juego y los juguetes. Buenos Aires: Ed. Kapelusz.
  14. Hiebert, P. (1980). Cultural Anthropology (W. Rodríguez, Trans.). Quito: Seminario de la Mujer Campesina. (Original work published 1976).
  15. Katz, R. (1981). Crecer jugando. Quito: Ediciones Culturales UNP.
  16. Lara Figueroa, C. A. (1977). Contribución del folklore al estudio de la Historia. Guatemala: Ed. Universitaria, Universidad de San Carlos.
  17. Lara Figueroa, C. A. (1985). Seminario de comunicación para niños. Quito: CIESPAL-OEA-RNTGFES.
  18. Merino de Zela, M. (1975). El folklore en el proceso educativo. Lima: Instituto Riva Agüero, Pontificia Universidad Católica.
  19. Newson, J., & Newson, E. (1984). Juguetes y objetos para jugar (Colección Educación y Enseñanza). Barcelona: Ediciones CEAC.
  20. Russel, A. (1970). El juego de los niños: Fundamentos de una teoría psicológica. Barcelona.
  21. Sánchez Hidalgo, E. (1978). Psicología educativa (9th ed.). Barcelona: Ind. Gráficas M. Pareja Montaña.
  22. Scheffler, L. (1975). Juegos infantiles en una comunidad trascalteca: Perspectiva histórica. Boletín del Departamento de Investigación de las Tradiciones Populares, (2). México.
  23. Segovia Baus, F. (1981). Manual de recreación educativa. Cuenca: Ed. Don Bosco.
  24. Vansina, J. (1967). La tradición oral (Nueva colección Labor). Barcelona: Ed. Labor S.A.
  25. Vega, C. (1960). La ciencia del folklore. Buenos Aires: Ed. Nova.