No. 28 (2012)
Articles

A XVII century manuscript from Santiago de Guatemala to learn to play a guitar by solfa or by number

Luis Antonio Rodríguez Torselli
Universidad Mesoamericana. Guatemala. Guatemala
Bio

Published 2021-05-13

Keywords

  • XVII Century,
  • History,
  • Musical education ,
  • Guatemala,
  • Musical notation,
  • Guitar
  • ...More
    Less

How to Cite

Rodríguez Torselli, L. A. (2021). A XVII century manuscript from Santiago de Guatemala to learn to play a guitar by solfa or by number. Revista Sarance, 28, 78-99. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

The article "A 17th Century Manuscript from Santiago de Guatemala for Learning to Play the Guitar by Solfa or by Cipher" by Luis Antonio Rodríguez Torselli presents an analysis of a historical manuscript detailing methods for playing the guitar in Santiago de Guatemala during the 17th century. Rodríguez Torselli examines the techniques and musical notations used in the document, highlighting its relevance for musical education of the time and its influence on guitar tradition. The study offers valuable insights into colonial musical practices and their evolution, providing new perspectives on the history of the guitar within the Guatemalan context. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Asociación de Amigos del País & Fundación para la Cultura y el Desarrollo (Eds.). (1999). Origen del nombre Guatemala. En J. Luján Muñoz (Dir.), Historia general de Guatemala (Tomo 1).
  2. Cadena, F. (1888). Breve descripción de la noble ciudad de Santiago de los Caballeros de Guatemala y puntual noticia de su lamentable ruina ocasionada por un violento terremoto el día veintinueve de julio de 1773. Imprenta Luna.
  3. Cruz, E. (1993). La casa de los once muertos: Historia y repertorio de la guitarra. Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Música.
  4. Díaz del Castillo, B. (1982). Historia verdadera de la conquista de la Nueva España (C. Sáenz de Santa María, Ed. crítica). Instituto "Gonzalo Fernández de Oviedo" y Universidad Rafael Landívar.
  5. Fuentes y Guzmán, F. A. (1932). Discurso historial y demostración natural, material, militar y política del Reyno de Guatemala (Tomo 1). Sociedad de Geografía e Historia, Biblioteca "Goatemala".
  6. Lehnhoff, D. (2005). Creación musical en Guatemala. Universidad Rafael Landívar y Fundación G&T Continental.
  7. Libro de los pareceres de la Real Audiencia de Guatemala 1571-1655. (1996). Academia de Geografía e Historia de Guatemala.
  8. Libro viejo de la fundación de Guatemala y papeles relativos a D. Pedro de Alvarado. (1934). Sociedad de Geografía e Historia, Biblioteca "Gohatemala".
  9. Lutz, C. H. (1984). Historia sociodemográfica de Santiago de Guatemala, 1541-1773. CIRMA.
  10. Pardo, J. J., et al. (1968). Guía de Antigua Guatemala. Sociedad de Geografía e Historia de Guatemala, Editorial José de Pineda Ibarra.
  11. Prat, D. (1934). Diccionario de guitarristas: Diccionario biográfico, bibliográfico, histórico y crítico de guitarras e instrumentos afines. Casa Romero y Fernández.
  12. Radole, G. (1982). Laúd, guitarra y vihuela: Historia y literatura. Ediciones Don Bosco.
  13. Ramírez Samayoa, G. (2007). Vida social y religiosa de la cofradía de Jesús Nazareno del Templo de Nuestra Señora de la Merced en Santiago y en la Nueva Guatemala, 1582 a 1821 [Tesis de pregrado, Universidad del Valle de Guatemala].
  14. Regla de entrastar una vihuela sin poner cuerda ninguna, sea del tamaño que fuese. (s.f.). Museo del Libro Antiguo.
  15. Rodríguez Torselli, L. A. (1990). Sobre la imposición de precios tope en Guatemala. Revista Banca Central, (5).
  16. Samayoa Guevara, H. H. (1962). Los gremios de artesanos en la ciudad de Guatemala (1524-1821). Editorial Universitaria.
  17. Sandoval, L. (1941). Semántica guatemalteca o diccionario de guatemaltequismos. Tipografía Nacional.
  18. Sanz, G. (1697). Instrucción de música sobre la guitarra española y método de sus primeros rudimentos, hasta tañerla con destreza. [Edición digital]. Biblioteca Nacional de España.
  19. Stevenson, R. (1986). La música en el México de los siglos XVI a XVIII. Universidad Nacional Autónoma de México.
  20. Valdivia Sevilla, F. (2011). Guitarra, sistemas de notación y cultura popular: Los sistemas de notación abreviada de acordes y la popularización de la guitarra en la España del siglo XVII [Tesis doctoral, Universidad de Málaga].
  21. Vargas Guzmán, J. A. (1776). Explicación para tocar la guitarra de punteado por música o cifra y reglas útiles para acompañar la parte del bajo dividida en dos tratados.
  22. Vásquez-Prada, R. (2006). Gaspar Sanz: La magia de la guitarra. Editorial DELSAN.
  23. Webre, S. (1989). La sociedad colonial en Guatemala: Estudios regionales y locales. CIRMA.