No. 26 (2010)
Articles

The University at the crossroads

Fernando Tinajero
Universidad de Otavalo. Otavalo. Ecuador

Published 2021-05-12

Keywords

  • Higher Education,
  • university,
  • modern sciences,
  • history of education,
  • scholasticism

How to Cite

Tinajero, . F. (2021). The University at the crossroads. Revista Sarance, 26, 74-97. https://doi.org/10.51306/

Share

Abstract

This article examines the historical evolution of the university from its origins in the Carolingian Renaissance to the 17th century. The university is often considered to have emerged in the 12th century, with the University of Bologna as the pioneer. However, we argue that its roots lie in the Carolingian period, with the College of Louvain of 1530 as the precursor to the College of France. As royal power asserted itself in the university, its autonomy was eroded, reflecting the constitution of national states. In contrast to the rise of modern science, universities showed resistance to change and a persistent scholasticism. This analysis highlights the duality between the university as an institution anchored in the past and its emerging role in science and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bacon, F. (1985). Novum Organum. En Ensayos sobre moral y política. (s.e.).
  2. Biringuccio, V. (1540). De la pirotecnia libri dieci.... [Citado en P. Rossi, Filosofía y máquinas]. Venecia.
  3. Campanella, T. (1941). Aforismo politici. (s.e.).
  4. Chenu, M. D. (1957). La théologie au douzième siècle. Vrin. (Nota: Se añadió la editorial común para esta obra).
  5. Copleston, F. (1971). Historia de la filosofía (Vol. II: Filosofía medieval: Agustín a Escoto). (J. C. García Borrón, Trad.; M. Sacristán, Dir.). Ediciones Ariel. (Obra original: A history of philosophy).
  6. Descartes, R. (1953). Discours de la méthode. NRF – Ediciones de la Pléyade, Gallimard.
  7. Diderot, D. (1970). Encyclopédie ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et métiers. Labor. (Obra original publicada en 1966. Citado en P. Rossi, Filosofía y máquinas (1400–1700)).
  8. Eco, U. (1980). El nombre de la rosa. Ediciones de la Pléyade.
  9. González Suárez, F. (s.f.). Historia general de la República del Ecuador (Tomo VII). Imprenta del Clero.
  10. Harvey, G. (1884–1885). Works (A. B. Grosart, Ed.). [Edición de obras completas].
  11. Hubert, R. (s.f.). Historia de la pedagogía: Realizaciones y doctrinas. [Citado en J. Mena Soto, Universidad]. (s.e.).
  12. Jaccard, P. (1960). Histoire sociale du travail de l'antiquité à nos jours (pp. 183–184). Payot. (Nota: Se agregó la editorial común para esta obra).
  13. Malo González, H. (s.f.). Pensamiento universitario ecuatoriano (Vol. 14). Banco Central del Ecuador / Corporación Editora Nacional.
  14. Mena Soto, J. (1965). Universidad: Historia, orientación, planeamientos y formas de trabajo de la pedagogía universitaria. SIC.
  15. Moncayo de Monge, G. (s.f.). La Universidad de Quito: Su trayectoria en tres siglos. [Citado en H. Malo, Pensamiento universitario ecuatoriano, pp. 35–36]. (s.e.).
  16. Palissy, B. (1880). Les oeuvres de B. Palissy publiées d'après les textes originaux avec une notice historique et bibliographique (A. France, Ed.). Lemerre. (Nota: Se agregó la editorial común para esta obra).
  17. Petty, W. (1808–1811). The Advance of W. Petty to Mr. Samuel Hartlib for the Advancement of Some Particular Part of Learning. En The Harleian Miscellany (Vol. VI).
  18. Reale, G., & Antiseri, D. (1985). Il pensiero occidentale dalle origini ad oggi (Vol. II, pp. 26 y ss.). Editrice La Scuola.
  19. Reale, G., & Antiseri, D. (2001). Historia del pensamiento filosófico y científico (J. A. Iglesias, Trad.; 4a ed., 3 vols.). Herder.
  20. Vargas, J. M. (s.f.). Historia de la cultura ecuatoriana (Tomo I, cap. IV: "La instrucción pública durante el siglo XVII"). Editorial Ariel.